Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2009

Χαρισματικά παιδιά – Πώς θα ξέρω αν το παιδί μου είναι χαρισματικό;

Συντάκτης: Βασιλεία Δημουλή (M.Sc. παιδοψυχολογίας)

Τις περισσότερες φορές μιλάμε για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και τις ιδιαιτερότητές τους στον τρόπο απομνημόνευσης και διαβάσματος. Σπάνια μας απασχολεί ένα παιδί με άλλου τύπου ιδιαιτερότητες. Όπως για παράδειγμα ένα παιδί που μπορεί να βαριέται μέσα στην τάξη και παρόλα αυτά να ξέρει ό,τι και αν το ρωτήσουμε ή ένα παιδί που με μια ματιά μπορεί να αποστηθίσει ένα ολόκληρο κείμενο.

Συνήθως στις παραπάνω περιπτώσεις νιώθουμε πολύ καλά που το παιδί μας «παίρνει τα γράμματα» και δεν έχουμε περαιτέρω προβληματισμό. Μήπως όμως πρόκειται για ένα χαρισματικό παιδί του οποίου οι ικανότητες μένουν ακαλλιέργητες στο σχολείο;

Για αρχή, πάμε να δούμε κάποια βασικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός χαρισματικού παιδιού:

1. Η εξαιρετική ικανότητα σε κάποιο μάθημα χωρίς να έχει ποτέ ασχοληθεί με αυτό.

2. Η δυνατότητα να απαντήσει σε μια ερώτηση από κοινή λογική ή από γενικές γνώσεις.

3. Να έχει το στυλ του αρχηγού σε ό,τι και αν καταπιαστεί.

4. Η μεγάλη παρατηρητικότητα.

5. Η ιδιαίτερα εύκολη προσαρμοστικότητα ακόμα και σε αντικειμενικά δύσκολες αλλαγές.

6. Η δυνατότητα θετικής σκέψης ακόμα και μέσα σε πολύ άσχημη κατάσταση.

7. Η ιδιαίτερα καλή επίδοση σε κάποιο τομέα εκτός σχολείου (άθλημα, μουσική κα.).

Για να κατανοήσουμε καλύτερα την έννοια των χαρισματικών παιδιών είναι καλό να αναφερθούμε στα είδη νοημοσύνης. Παρά την κοινή άποψη ότι έχουμε μία και μόνο νοημοσύνη, το λεγόμενο δείκτη IQ, η αλήθεια είναι σύμφωνα με τον Βρετανό ψυχολόγο Howard Gardner, ότι έχουμε 8 είδη νοημοσύνης. Συγκεκριμένα, ο κάθε άνθρωπος μπορεί να αναπτύξει τις εξής ευφυΐες:

1. Λογικο-μαθηματική (ο άνθρωπος που επιλέγει να γίνει μαθηματικός, ηλεκτρονικός υπολογιστών κτλ).

2. Γλωσσική (ο συγγραφέας, ο δημοσιογράφος κτλ).

3. Οπτικο-χωρική ( ο αρχιτέκτων, ο διακοσμητής, ο καλλιτέχνης κτλ).

4. Κιναισθητική (ο ηθοποιός, ο αθλητής κτλ).

5. Μουσική (ο μουσικός, ο συνθέτης κτλ).

6. Νατουραλιστική (ο βιολόγος, ο βοτανολόγος κτλ).

7. Διαπροσωπική επικοινωνία (ο δάσκαλος, ο πολιτικός, ο δικηγόρος).

8. Ενδοπροσωπική επικοινωνία (ο ψυχολόγος, ο κοινωνικός λειτουργός κτλ).

Οι δύο τελευταίες ευφυΐες ανήκουν στην ευρύτερη νοημοσύνη, τη λεγόμενη συναισθηματική νοημοσύνη. Με λίγα λόγια, μπορεί κάποιος να είναι σε όλα απίστευτα καλός ή σε κάποιον ή κάποιους μόνο από τους παραπάνω τομείς, το οποίο είναι και το πιο συχνό.

Ας εντοπίσουμε, λοιπόν, το παιδί μας μήπως είναι πολύ ικανό σε κάποιους τομείς; Και αν ναι είναι πολύ σημαντικό να ενισχύσουμε αυτές τις ικανότητές του. Προσοχή! Ας μην φορτώσουμε το παιδί με πολλές εξωσχολικές δραστηριότητες θεωρώντας ότι έτσι θα καλλιεργήσουμε την κλίση του. Η καλή ενίσχυση προέρχεται από τον καλό συντονισμό μας με την διάθεση και την προτίμηση του παιδιού και την ενίσχυση της καλής αυτοεικόνας του παιδιού.

Όταν , λοιπόν, το παιδί μας έχει ανεπτυγμένες ικανότητες σε κάποιον από τους παραπάνω τομείς μιλάμε για ένα χαρισματικό παιδί.

Δυστυχώς δεν έχουν γίνει έρευνες για αυτά τα παιδιά και τα περισσότερα στοιχεία τα έχουμε για τα χαρισματικά παιδιά στο σχολικό πλαίσιο. Ας ελπίσουμε ότι τουλάχιστον μέσα στο σχολείο θα υπάρξουν σύντομα (όπως προβλέπει και ο αντίστοιχος νόμος της ειδικής αγωγής) ειδική τάξη με ειδικά μαθήματα, η δυνατότητα να περνούν τάξεις κα.

Κλείνοντας, ας τονίσουμε ότι τα χαρισματικά παιδιά τα «συγκρίνουμε» με τα συνομήλικα παιδιά ή το πολύ με παιδία ένα σχολικό χρόνο μεγαλύτερα.

Πηγή: Healthier World, vatopaidi.wordpress.com

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Related Posts with Thumbnails